Eκτεθειμένη για την άρνηση της Επιτροπής να δημοσιεύσει τα μηνύματα που αντάλλαξε με τον επικεφαλής της Pfizer-BioNTech παραμένει η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, έως ότου τα στελέχη του γραφείου της στις Βρυξέλλες τα εντοπίσουν, φέρνοντας τα πάνω κάτω, όπως επιτάσσουν οι συστάσεις που της απηύθυνε η Ευρωπαία διαμεσολαβήτρια, Εμιλι Ο’ Ράιλι.

Η είδηση για τις συστάσεις του Συνηγόρου του Πολίτη στον οποίο λογοδοτούν τα θεσμικά όργανα και οι οργανισμοί της Ε.Ε. σχετικά με τα ζητήματα κακοδιοίκησης δημοσιεύτηκε ήδη στις 28 Ιανουαρίου, φέρνοντας στην επιφάνεια την ύπαρξη θεσμών που τείνουν ευήκοον ους στα σοβαρά ερωτήματα που θέτουν οι πολίτες και ο διεθνής Τύπος, αφού ο καταγγέλλων στη συγκεκριμένη υπόθεση είναι δημοσιογράφος των New York Times.

Η Ευρωπαία διαμεσολαβήτρια επέκρινε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την άρνησή της να δώσει πληροφορίες στον δημοσιογράφο σχετικά με τα μηνύματα που ανταλλάχθηκαν ανάμεσα στην πρόεδρό της και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Pfizer την περίοδο της αγοράς των εμβολίων κατά της Covid-19, όταν πάνω από το μισό των 4,2 δισεκατομμυρίων δόσεων εμβολίων που αγοράστηκαν ή προκρατήθηκαν από την Ευρωπαϊκή Ενωση προέρχονται από την Pfizer-BioNTech.

«Το προσωπικό γραφείο της προέδρου της Κομισιόν δεν προσπάθησε να εντοπίσει τα μηνύματα και ως εκ τούτου η Επιτροπή δεν αξιολόγησε εάν πρέπει να αποκαλυφθούν και αυτό χαρακτηρίζεται από τον Συνήγορο ως κακοδιοίκηση» αναφέρεται στη σελίδα του Ombudsman, o oποίος ξεκίνησε τη σχετική έρευνα τον Σεπτέμβριο του 2021.

Ο Ευρωπαίος Συνήγορος του Πολίτη δεν πείστηκε από τις επίσημες εξηγήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία απάντησε ότι με βάση τα κριτήρια καταγραφής και της διαβαθμισμένης χαμηλής σημασίας τους τα μηνύματα που ανταλλάχτηκαν ανάμεσα στη Φον ντερ Λάιεν και τον Αλμπερτ Μπουρλά δεν αρχειοθετήθηκαν και η ίδια η Επιτροπή δεν ζήτησε να εντοπιστούν από το γραφείο της προέδρου, προκειμένου να ικανοποιηθεί το αίτημα δημόσιας πρόσβασης σε σημαντικά έγγραφα.

«H πρόσβαση στα έγγραφα της Ε.Ε. είναι θεμελιώδες δικαίωμα. Αν και αυτό είναι ένα περίπλοκο ζήτημα για πολλούς λόγους, οι διοικητικές πρακτικές της Ε.Ε. θα πρέπει να εξελίσσονται και να αναπτύσσονται στην εποχή που ζούμε και με τις σύγχρονες μεθόδους που χρησιμοποιούμε για να επικοινωνούμε», αναφέρει η διαμεσολαβήτρια, διατυπώνοντας ως εξής τη σύστασή της: «Η Επιτροπή πρέπει να ζητήσει από το γραφείο της προέδρου να αναζητήσει ξανά τα σχετικά μηνύματα του κειμένου, καθιστώντας σαφές ότι η αναζήτηση δεν πρέπει να περιορίζεται σε καταχωρισμένα έγγραφα ή έγγραφα που πληρούν τα κριτήρια καταγραφής. Εάν τα αναφερόμενα μηνύματα υπάρχουν και εντοπιστούν, η Επιτροπή θα πρέπει να αξιολογήσει εάν μπορεί να παραχωρηθεί δημόσια πρόσβαση σε αυτά σύμφωνα με τον Κανονισμό 1049».

Ο συγκεκριμένος κανονισμός αφορά την πρόσβαση του κοινού στα έγγραφα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, του Συμβουλίου και της Επιτροπής.

Ποιος είναι ο Ευρωπαίος Συνήγορος του Πολίτη

Ο Ευρωπαίος Διαμεσολαβητής (Οmbudsman, Ευρωπαίος Συνήγορος του Πολίτη) θεσπίστηκε με τη Συνθήκη του Μάαστριχτ το1992 και ως θεσμός λειτουργεί από το 1995. Ο όρος Ombudsman προέρχεται ετυμολογικά από τη σκανδιναβική γλώσσα Old Norse στην οποία σημαίνει αντιπρόσωπος, εκπρόσωπος, συνήγορος.

Κάθε πολίτης ή κάτοικος κράτους-μέλους της Ε.Ε. μπορεί να υποβάλει καταγγελία στον Ευρωπαίο Διαμεσολαβητή για περιπτώσεις κακοδιοίκησης στις δραστηριότητες των θεσμικών οργάνων και οργανισμών της Ε.Ε. Την ίδια δυνατότητα έχουν και επιχειρήσεις, ενώσεις πολιτών ή άλλα σωματεία, που έχουν την καταστατική έδρα τους στην Ε.Ε. Οι πολίτες έχουν δικαίωμα να απευθύνονται γραπτώς στον Διαμεσολαβητή σε οποιαδήποτε από τις 23 επίσημες γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, προσδιορίζοντας την ταυτότητά τους, το θεσμικό όργανο ή τον οργανισμό της Ε.Ε. εναντίον του οποίου στρέφεται η καταγγελία τους, καθώς και τη νομική βάση της καταγγελίας.

Για να γίνει παραδεκτή η καταγγελία ενώπιον του Διαμεσολαβητή πρέπει να υποβληθεί εντός διετίας από τον χρόνο κατά τον οποίο περιήλθαν στη γνώση του προσφεύγοντος τα γεγονότα στα οποία βασίζεται. Πάντως, ο πολίτης πρέπει να έχει προηγουμένως επικοινωνήσει (μέσω επιστολής, ίντερνετ) με το σχετιζόμενο με την καταγγελία του ευρωπαϊκό όργανο ή οργανισμό. Ο Διαμεσολαβητής δεν επιλαμβάνεται υποθέσεων που εκκρεμούν ενώπιον της Δικαιοσύνης ή επί των οποίων έχει ήδη αποφανθεί δικαστήριο.

Ο πρώτος Ευρωπαίος Διαμεσολαβητής, ο Jacob Söderman, εκλέχθηκε από το Κοινοβούλιο το 1995. Τον διαδέχθηκε το 2003 ο καθηγητής Νικηφόρος Διαμαντούρος. Η νυν Ευρωπαία Διαμεσολαβήτρια, η Emily O’Reilly, ανέλαβε τα καθήκοντά της την 1η Οκτωβρίου 2013.

Ο Ευρωπαίος Διαμεσολαβητής βοηθά τους πολίτες, τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς στην αντιμετώπιση προβλημάτων που ανακύπτουν στις σχέσεις τους με τα θεσμικά και λοιπά όργανα και οργανισμούς της Ε.Ε. Τα προβλήματα ποικίλλουν, από την έλλειψη διαφάνειας στη διαδικασία λήψης αποφάσεων ή την άρνηση πρόσβασης σε έγγραφα έως παραβιάσεις των θεμελιωδών δικαιωμάτων ή και συμβατικά ζητήματα. Το περιεχόμενο των αναφορών μεταβάλλεται ανάλογα με τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς που απασχολούν τους Ευρωπαίους σε μια δεδομένη χρονιά.

EFSYN.GR