Δραματικά τα στοιχεία του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου για την ψηφιακή κατάσταση των σχολείων της χώρας. ● Το υπουργείο Παιδείας κάνει σχέδια επί χάρτου με πειράματα για βάρδιες, όταν υπάρχουν ελλείψεις σε ηλεκτρονικό εξοπλισμό και υποδομές σύνδεσης.

Σιγά σιγά, με δοκιμές τις πρώτες ημέρες και όχι όλοι μαζί για να μη δημιουργηθεί διαδικτυακός συνωστισμός και προκληθεί γενική κατάρρευση. Κάπως έτσι ξεκινά και έτσι θα συνεχίσει η τηλεκπαίδευση για όλους πλέον τους μαθητές της χώρας. Πρωί Γυμνάσια-Λύκεια, απόγευμα Δημοτικά-Νηπιαγωγεία. Καλή η σκέψη για βάρδιες, αλλά πόσο αποτελεσματική μπορεί να είναι όταν τα τεχνολογικά δεδομένα εξακολουθούν να παραμένουν ίδια και περισσότερο ανησυχητικά;

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «Εφ.Συν.», τα στοιχεία του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου για την ψηφιακή κατάσταση των σχολείων της χώρας αποκαλύπτουν μια δύσκολη πραγματικότητα: Σχεδόν οι μισές σχολικές αίθουσες σε πανελλαδική κλίμακα δεν έχουν καν ίντερνετ, ενώ υπάρχουν περιοχές, όπως η Αττική, όπου το ποσοστό των «νεκρών» αιθουσών, ειδικά στη δευτεροβάθμια, φτάνει στο 61%!

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΠΣΔ που εξασφάλισε η «Εφ.Συν.», οι αίθουσες που έχουν καταγραφεί πανελλαδικώς σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι 112.014. Από αυτές, οι 51.1121 δεν έχουν σύνδεση με το διαδίκτυο ενώ σε όσες έχουν περιλαμβάνονται τα εργαστήρια Πληροφορικής. Δηλαδή είναι ακόμη λιγότερες οι αίθουσες με διασύνδεση.

Βέβαια, λείπουν όλες οι μη διδακτικές αίθουσες, όπως τα γραφεία της διεύθυνσης των σχολείων, τα οποία ακόμα και να δεχτούμε a priori ότι έχουν σύνδεση δεν μπορεί να μην αναρωτηθούμε: Πόσοι δάσκαλοι και καθηγητές μπορούν να χωρέσουν σ’ αυτά τα γραφεία; Και πόσοι με τις δεδομένες ταχύτητες; Οπως το ίδιο το ΠΣΔ έχει ενημερώσει σχετικώς, σε όσα σχολεία υπάρχει απλή σύνδεση (ADSL 24 Mbps), μόνο μια τηλεδιάσκεψη μπορεί να γίνει. Σε όσα σχολεία η σύνδεση είναι VDSL 50 Mbps, τότε μπορούν να πραγματοποιηθούν έως 5 ταυτόχρονες τηλεδιασκέψεις.

Σε όσα σχολεία έχουν οπτική ίνα, τότε μπορούν να γίνουν πολλές, πάνω από 50 ταυτόχρονες τηλεδιασκέψεις. Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία του ΠΔΣ, η συντριπτική πλειονότητα των ελληνικών σχολείων έχει τις δύο πρώτες μορφές διασύνδεσης. Για την ακρίβεια, το 61% (7.028 σχολεία) έχει VDSL 50, το 29% (3.295 σχολεία) ADSL 24 και το 10% (1.163 συνδέσεις) διαθέτει οπτική ίνα.

Οπτική ίνα

Το υπουργείο Παιδείας μετά τις αντιδράσεις εκπαιδευτικών και οικογενειών ανακοίνωσε πως τον τελευταίο χρόνο έγινε αναβάθμιση 7.100 κυκλωμάτων από απλή σύνδεση σε VDSL, ενώ περίπου 1.500 σχολεία έχουν ήδη οπτική ίνα. Οσο για τις επόμενες κινήσεις, έχει ζητήσει και θα ενταχθεί στα σχέδια του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τα έτη 2021-2023.

Η τηλεκπαίδευση έχει ξεκινήσει μήνες πριν και η τηλεργασία όσο πάει και γενικεύεται. Πόσο πιο αργά μπορεί να προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός των σχολείων; Πόσο πιο πολύ αναγκαίος πρέπει να γίνει για να τρέξουν τα συναρμόδια υπουργεία; Πότε θα συντελεστεί η περιβόητη ψηφιακή αναβάθμιση που όλο προχωράει και πάλι πίσω μένει; Μήπως αφού οι μαθητές χάσουν ολόκληρη τη δεύτερη σχολική χρονιά; Τι θα γίνει με τους μαθητές Λυκείου; Με τη νέα και άγνωστη ακόμα για τα παιδιά Γυμνασίου Τράπεζα Θεμάτων; Ο πρωθυπουργός το μόνο που μπόρεσε να πει στη Βουλή είναι ότι θα ζητήσει από την υπουργό Παιδείας «να επιταχύνει τη διανομή ηλεκτρονικού εξοπλισμού σε μαθητές που αδυνατούν να τον προμηθευτούν λόγω οικονομικής στενότητας.» Δηλαδή, της κατηγορίας εκείνων που υστερούν περισσότερο. Οι άλλοι θεωρούνται τυχεροί; Τα κριτήρια είναι και πάλι τόσο αυστηρά που δεν καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος των ελληνικών νοικοκυριών. Τεχνολογία με τη μορφή επιδόματος…

Οι ηλεκτρονικές εκλογές εκπαιδευτικών σίγουρα δεν ήταν η καλύτερη απόδειξη τεχνολογικής αναβάθμισης. Η δε επίκληση της δημόσιας υγείας γίνεται όλο και πιο ειρωνική απέναντι στην τεχνολογική ανετοιμότητα των ίδιων των σχολείων και στο πρώτο και στο δεύτερο κύμα της πανδημίας. Δεν μπορεί ειδικά σε Γυμνάσια-Λύκεια, ειδικά στην Αττική όπου βρίσκεται ο μεγαλύτερος μαθητικός πληθυσμός, το μεγαλύτερο ποσοστό των αιθουσών να μην έχει καν σύνδεση στο διαδίκτυο. Στη Θεσσαλονίκη, άλλη πολυπληθής περιφέρεια, οι μισές (49%) αίθουσες επίσης να μην έχουν καμία σύνδεση.

Είναι σημαντικό να επισημαίνεται συχνά πως τηλεκπαίδευση δεν είναι μόνον οι μαθητές. Είναι οι καθηγητές, είναι οι καθηγητές-γονείς μαθητών, είναι οι καθηγητές σύζυγοι καθηγητών ή σύζυγοι τηλεργαζομένων, είναι ο εξοπλισμός, είναι οι υποδομές σε σπίτια και σε σχολεία. Οι συσχετισμοί μεταξύ όλων αυτών των παραγόντων δεν έχουν αλλάξει από πέρυσι και σίγουρα δεν αρκεί η πρόνοια για πρωινή – απογευματινή βάρδια τηλεκπαίδευσης. Ούτε οι δοκιμές, τώρα και όχι μήνες πριν, για καθολική τηλεκπαίδευση. Ούτε η συνέχιση των δωρεών σε τάμπλετ, αυτών των αδιανόητα λίγων σε αριθμό (1-3) ανά σχολείο.

Τη Δευτέρα μαθητές Δημοτικού-Νηπιαγωγείου θα δουν μόνο εκπαιδευτική τηλεόραση. Αν όλα πάνε καλά, τότε από Τετάρτη θα αρχίσει και η τηλεκπαίδευση. Μόνο το απόγευμα. Από 2-5 του Δημοτικού, από 2-4.20 του Νηπιαγωγείου.

Efsyn.gr