Τι έδειξαν τα δεδομένα κίνησης του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας για το 2020; Πόσα κυκλοφόρησαν καθημερινά σε δρομολόγια, πόσα παραμένουν για συντήρηση; Πόσα λεωφορεία και τρόλεϊ έχουμε διαθέσιμα;

Eβαλαν τον υπουργό Μεταφορών να δηλώνει ότι παρέλαβε για την Αθήνα μόνο τα 850 λεωφορεία των… θερινών δρομολογίων του 2019, για να δικαιολογήσουν την παραχώρηση 60 αστικών γραμμών στα ΚΤΕΛ και τη μίσθωση σε 300 χρυσοπληρωμένες μεταχειρισμένες σακαράκες, με τον διαγωνισμό που ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες, την ώρα που υπάρχουν διαθέσιμα πάνω από 1.400 αστικά λεωφορεία και 350 τρόλεϊ.

Η συνάδελφος Ελευθερία Τσαλίκη από το συνδρομητικό «InsideStory.gr» (υπόδειγμα ερευνητικής δημοσιογραφίας, με πλούσια θεματολογία και κόστος μόλις 6 ευρώ ανά μήνα) και ο καθηγητής Διομήδης Σπινέλλης, από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο, ψάχνοντας στα δεδομένα της τηλεματικής του ΟΑΣΑ που είναι διαθέσιμα από το 2016, «ψάρεψαν» ολόκληρο… ελέφαντα. Η πολύμηνη έρευνα εστίασε κυρίως στο πόσα λεωφορεία κυκλοφορούν στην Αθήνα, με παράπλευρο εύρημα ότι μέσα στο 2020 κυκλοφόρησαν σε δρομολόγια τουλάχιστον… 1.539 διαφορετικά λεωφορεία ή τρόλεϊ, διαψεύδοντας ουσιαστικά το αφήγημα της κυβέρνησης για την άμεση ανάγκη ενίσχυσης του στόλου με πανάκριβα «σαπάκια» και παραχωρήσεις δρομολογίων στα ΚΤΕΛ.

Οπως αποδείχτηκε, ο αριθμός των λεωφορείων που κινήθηκαν φέτος δεν σχετίζεται με τον κορονοϊό και τις ανάγκες των επιβατών, αλλά με την κλασική εποχικότητα των δρομολογίων, τη διαθεσιμότητα των οδηγών και την ανάγκη μίσθωσης μεταχειρισμένων, αν και… λεωφορεία υπάρχουν!

Η τηλεματική αποκάλυψε και το «παραμύθι» με τις ανακλήσεις αδειών τον Αύγουστο: η πτώση στον αριθμό λεωφορείων ήταν προφανής, ξεκίνησε τον Ιούλιο και έφτασε στο «υπόγειο» τις δύο εβδομάδες γύρω από τις 15 Αυγούστου όταν δεν κυκλοφόρησαν πάνω από 800-850 λεωφορεία τις καθημερινές και 600 τις αργίες!

Μέσα στους περίπου 8 μήνες που καλύπτουν τα στοιχεία που ανέλυσε ο καθηγητής Σπινέλλης, αρκετά λεωφορεία βρέθηκαν εκτός λειτουργίας για 84 ημέρες κατά μέσο όρο, με μερικά από αυτά να μη δίνουν στίγμα τηλεματικής για μόλις 2-5 ημέρες σε αυτό το χρονικό διάστημα και άλλα για πολύ περισσότερο (κυρίως λόγω έλλειψης ανταλλακτικών).

Καταγράφηκαν επίσης 32 λεωφορεία που κυκλοφόρησαν τουλάχιστον 200 έως και 216 ημέρες συνεχώς (με διαλλείματα λίγων ωρών για συντήρηση), αλλά κατά μέσο όρο ένα αθηναϊκό λεωφορείο κυκλοφόρησε στην πρωτεύουσα 139 ημέρες, σε σύνολο 240 ημερών.

Οι ανάγκες

Με βάση το χειμερινό πρόγραμμα δρομολογίων, η Αθήνα χρειάζεται περίπου 1.400 οχήματα κατά τις ώρες αιχμής για να εξυπηρετήσει επαρκώς τους επιβάτες και από τις κατά καιρούς δηλώσεις των υπευθύνων του ΟΑΣΑ κρατάμε ότι υπάρχει στόλος 1.700 λεωφορείων (περιλαμβάνει 115 με μικρές ή 80+60 με σοβαρότερες βλάβες) και 350 τρόλεϊ. Καθημερινά βγαίνουν στους δρόμους έως 950 λεωφορεία τις ώρες αιχμής, λόγω έλλειψης οδηγών, και λιγότερα από 700 λεωφορεία τα Σαββατοκύριακα.

Μάλιστα φέτος βγαίνουν λιγότερα λεωφορεία απ’ ό,τι… πέρυσι το φθινόπωρο: Πέρυσι πραγματοποιούνταν καθημερινά 2.610 βάρδιες οδηγών (υπολογίστε 2,4 οδηγούς ανά λεωφορείο) και φέτος μόλις… 2.472, ενώ μετά την είσοδο των ΚΤΕΛ τον Οκτώβριο απλώς… αφαιρέθηκαν άλλες 150 βάρδιες, χωρίς να πυκνώσει το πρόγραμμα δρομολογίων στο κέντρο της Αθήνας!

Efsyn.gr