Η διάταξη κατατέθηκε ως βουλευτική από τον πρώην δήμαρχο Αθηναίων Ν. Κακλαμάνη, χωρίς δημόσια διαβούλευση, την κρίση της Επιστημονικής Επιτροπής για τη συνταγματικότητά της, αλλά και την ανάλυση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για το ύψος των εσόδων που χάνει το κράτος από παύσεις καταλογισμών. ● Ποια πρόσωπα έχουν ανοιχτές υποθέσεις με τον νόμο και τις αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες.

Αμνήστευση αξιόποινων πράξεων δημάρχων, περιφερειαρχών και ενός πλήθους αυτοδιοικητικών στελεχών και υπαλλήλων ΟΤΑ, αγνώστου και απροσδιόριστου οικονομικού αποτυπώματος, φέρνει διάταξη (άρθρο 67) του νόμου του υπουργείου Εσωτερικών για την κτήση της ελληνικής ιθαγένειας.
Η διάταξη προωθήθηκε μεσάνυχτα στη Βουλή με τροπολογία του βουλευτή της Ν.Δ. και πρώην δημάρχου Αθηναίων, Νικ. Κακλαμάνη. Με την κατάθεσή της ως βουλευτική -και όχι υπουργική- τροπολογία, προσπεράστηκαν η δημόσια διαβούλευση, η κρίση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής για τη συνταγματικότητά της, αλλά και η ανάλυση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για το πιθανό ύψος των εσόδων που χάνει το κράτος από παύσεις καταλογισμών.

Η κυβέρνηση παραγράφει κάθε ποινική, πειθαρχική και οικονομική ευθύνη οποιουδήποτε αιρετού και υπαλλήλου της αυτοδιοίκησης ήταν υπόλογος για οικονομικά σκάνδαλα με απευθείας αναθέσεις, παράνομες προσλήψεις και γενικότερα εντάλματα πληρωμής δημόσιου χρήματος. Ετσι, αφενός παραδίδονται άσπιλοι κι αμόλυντοι στην κοινωνία άνθρωποι που ενεπλάκησαν σε φαγοπότια εκατομμυρίων εις βάρος του ελληνικού λαού, αφετέρου χάνονται τεράστια χρηματικά ποσά που διασπαθίστηκαν και πλέον δεν πρόκειται να επιστραφούν ποτέ!
Αδύνατο να υπολογιστεί το εύρος των προσώπων που ευνοούνται από τη διάταξη, είναι πολύ συγκεκριμένη όμως η σκοπιμότητά της, περιγράφουν αιρετοί από τον πολιτικό χώρο της Αριστεράς, αλλά και της Δεξιάς. Αναφέρονται -ή δείχνουν- στον Δήμο Αμαρουσίου, όπου διοίκησε ο σημερινός περιφερειάρχης Αττικής Γ. Πατούλης και συνεχίζει να ασκεί καθήκοντα αντιδημάρχου Οικονομικών ο Σπ. Σταθούλης, γραμματέας Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Ν.Δ. Παράλληλα, με τη διάταξη «ξεπλένονται» και οι υποθέσεις των αδελφών Ψωμιάδη στη Θεσσαλονίκη.

Η διάταξη όπως είναι διατυπωμένη παύει διώξεις και οικονομικούς καταλογισμούς αγνώστου χρονικού βάθους, αρχής γενομένης από 31 Ιουλίου 2019 (οπότε σταμάτησε το Ελεγκτικό Συνέδριο τους προληπτικούς ελέγχους) έως από… συστάσεως του ελληνικού κράτους: «Αίρεται το αξιόποινο των πράξεων αιρετών και υπαλλήλων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, οι οποίες αφορούν πληρωμές ενταλμάτων που έλαβαν χώρα μέχρι 31.7.2019 και οι οποίες διενεργήθηκαν επί τη βάσει ελέγχων των Υπηρεσιών Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΥΔΕ) και του Ελεγκτικού Συνεδρίου και παύουν οριστικά οι ποινικές και πειθαρχικές διώξεις εναντίον των προσώπων αυτών, καθώς και κάθε διαδικασία καταλογισμού σε βάρος τους» αναφέρει η διάταξη.

Αντισυνταγματική
Σύμφωνα με τον συνταγματολόγο Τάσο Παυλόπουλο (δρ Νομικής Σχολής ΑΠΘ), «με τη συγκεκριμένη διάταξη αίρεται το αξιόποινο και καταργούνται οι ποινικές δίκες συγκεκριμένων μόνο προσώπων για αδικήματα που έχουν ήδη τελεστεί, χωρίς να θίγεται η ισχύς και η εφαρμογή της σχετικής νομοθεσίας για το μέλλον. Αυτό σημαίνει ότι βρισκόμαστε ενώπιον μιας διάταξης με την οποία παρέχεται αμνηστία σε συγκεκριμένα πρόσωπα, κατά παράβαση του άρθρου 47 § 4 του Συντάγματος, το οποίο με σαφήνεια ορίζει ότι: “Αμνηστία για κοινά εγκλήματα δεν παρέχεται ούτε με νόμο”. Η πρόδηλη αντισυνταγματικότητα της διάταξης, με την οποία ο νομοθέτης επιχειρεί επιπροσθέτως ανεπίτρεπτη επέμβαση στα έργα της δικαστικής λειτουργίας, κατά παράβαση της αρχής της διάκρισης των λειτουργιών, δεν μπορεί παρά να κριθεί ανεφάρμοστη από τα ποινικά δικαστήρια, όπως προσφάτως συνέβη με τα βουλεύματα 2165/2020 και 2147/2020 του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών, που αφορούσαν διάταξη με την οποία είχε επιχειρηθεί η αμνήστευση τραπεζικών στελεχών εναντίον των οποίων εκκρεμούσαν κατηγορίες κακουργηματικής απιστίας».
Η βελτιωτική πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ
Βελτιωτική τροπολογία «προκειμένου να αρθεί και η παραμικρή δυνατότητα παρερμηνείας της ψηφισθείσας διάταξης» (άρθρο 67) καταθέτει ο ΣΥΡΙΖΑ (υπερψήφισε το άρθρο στη Βουλή). Με την τροποποίηση αυτή αφενός διατηρείται το νόημα της αρχικής διάταξης περί άρσης του αξιόποινου σε βάρος αιρετών και υπαλλήλων ΟΤΑ για δαπάνες που ελέγχθηκαν από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές, αφετέρου εξαιρούνται οι περιπτώσεις εκείνες κατά τις οποίες εμφιλοχώρησαν δόλιες ενέργειες των ανωτέρω προσώπων προς τον σκοπό της θεώρησης των χρηματικών ενταλμάτων.
Η διάταξη που προτείνει το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης -και σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται θετική στάση από πλευράς υπουργείου Εσωτερικών- αναφέρει: «Κατά την αληθή έννοια της διάταξης του άρθρου 67 του Ν. 4735/20 (Α’ 197) οι αιρετοί και υπάλληλοι των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) Α’ και Β’ βαθμού δεν διώκονται ποινικά ούτε πειθαρχικά ούτε καταλογίζονται σε βάρος τους ποσά για την πληρωμή δαπανών των Οργανισμών που εντάλθηκαν με χρηματικά εντάλματα πληρωμής τα οποία ελέγχθηκαν από τις Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΥΔΕ) ή θεωρήθηκαν από τον αρμόδιο Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, στο πλαίσιο του προληπτικού ελέγχου δαπανών, όπως ίσχυε έως την 31η/7/2019, εκτός εάν οι ίδιοι προκάλεσαν δολίως τη θεώρησή τους».
Αιτιολογική έκθεση
Η προ ημερών ψηφισθείσα διάταξη ήταν αναντίστοιχη της αιτιολογικής έκθεσης που τη συνόδευε. Η αιτιολογική έκθεση ήταν πιο συγκεκριμένη και αναφερόταν σε δαπάνες που κρίθηκαν νόμιμες από το Ελεγκτικό Συνέδριο ή τις Δημοσιονομικές Υπηρεσίες. Αυτό το πνεύμα αποσαφηνίζεται με τη νέα τροπολογία, χωρίς να εμφιλοχωρούν περιστατικά απάτης, αναφέρει ο βουλευτής και αναπληρωτής τομεάρχης Εσωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ, Μ. Χατζηγιαννάκης. Με την προτεινόμενη διατύπωση «δεν μπορεί να κάνει χρήση της διάταξης κάποιος που δεν πρέπει να κάνει, δηλαδή κάποιος που δολίως έκανε παράνομη πράξη», δηλώνει ο ίδιος στην «Εφ.Συν.».
Efsyn.gr