Μια σοβαρότατη καταγγελία φέρνει στη δημοσιότητα ο οργανισμός Vouliwatch για τον τρόπο (μη) λειτουργίας της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, που υποτίθεται ότι ιδρύθηκε από την κυβέρνηση Μητσοτάκη για να απορροφήσει τις αρμοδιότητες όλων των ελεγκτικών μηχανισμών, όμως σήμερα… νίπτει τας χείρας της για το μέγα σκάνδαλο της διανομής χρημάτων στην καμπάνια «Μένουμε Σπίτι».

Aλλη μία παγκόσμια πρωτοτυπία φαίνεται να ισχύει στο επιτελικό κράτος της κανονικότητας. Η περίφημη και πολυδιαφημισμένη στο εσωτερικό και στο εξωτερικό Εθνική Αρχή Διαφάνειας που ίδρυσε ο Κ. Μητσοτάκης την επομένη των εκλογών δηλώνει αναρμόδια να διαχειριστεί την προσφυγή του ανεξάρτητου οργανισμού Vouliwatch για μία από τις πλέον καραμπινάτες υποθέσεις αδιαφάνειας που χαρακτηρίζουν τον βίο της σημερινής κυβέρνησης.

Οπως είναι γνωστό, μόνη η Ν.Δ. ψήφισε και διόρισε τον αρεστό επικεφαλής της νέας αυτής αρχής, καταργώντας τον θεσμό του Γενικού Επιθεωρητή Δημοσίας Διοίκησης, με ταυτόχρονη συνένωση, συρρίκνωση και υποβάθμιση όλων των επίσημων έως τότε ελεγκτικών μηχανισμών και με πρόσχημα την καλύτερη λειτουργία τους (!), την πάταξη της αδιαφάνειας και της διαφθοράς σε όλο το φάσμα του Δημοσίου. Σήμερα όμως έρχεται η ίδια αυτή Αρχή να καταστήσει τον εαυτό της αναρμόδιο για μια υπόθεση που ξεσήκωσε θύελλα, με αποτέλεσμα να δώσει ο υπουργός εκ των υστέρων μόνο τη λίστα με τα ΜΜΕ και τα ποσά που πήραν.

Ο ανεξάρτητος οργανισμός Vouliwatch, που παρατηρεί και παρεμβαίνει ως πρωτοβουλία ανοιχτής διακυβέρνησης για την ενίσχυση της διαφάνειας, της λογοδοσίας κ.λπ., κατέθεσε προσφυγή ζητώντας πλήρη στοιχεία για το πώς διατέθηκαν τα χρήματα του «Μένουμε Σπίτι», με ποια κριτήρια δόθηκαν, αλλά και τη σύμβαση που έγινε με την Initiative Media που επέλεξε η κυβέρνηση. Μία μερική απάντηση δόθηκε από το Υπ.Οικ., αλλά καμία απάντηση δεν δόθηκε από τη γραμματεία «ενημέρωσης» του Στ. Πέτσα (https://vouliwatch.gr/actions/article/den-menoyme-spiti-apantisi-ead).

Για τον λόγο αυτό: «Σε συνέχεια της απόλυτης σιωπής προχωρήσαμε στο επόμενο βήμα που μας παρέχει η νομοθεσία για να διεκδικήσουμε το συνταγματικά κατοχυρωμένο μας δικαίωμα πρόσβασης στη δημόσια πληροφορία και, στις 29 Ιουλίου 2020, καταθέσαμε Διοικητική Προσφυγή ενώπιον της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας».

Την 1/9/2020 ήρθε τελικά η έγγραφη απάντηση της ΕΑΔ με την οποία δηλώνει αναρμόδια, επικαλούμενη μάλιστα τον Νόμο Μητσοτάκη, παρά το γεγονός ότι προβλέπει μεταξύ άλλων την απορρόφηση όλων των αρμοδιοτήτων του μη αρεστού στην κυβέρνηση θεσμού του ΓΕΔΔ. Νομοθετημένη αποστολή της ΕΑΔ είναι να προχωρήσει πιο αποτελεσματικά η υπόθεση της διαφάνειας και της πάταξης της διαφθοράς σε όλο το φάσμα του δημόσιου τομέα.

Η δικαιολογία για την απόρριψη της προσφυγής και την αναρμοδιότητα είναι ότι ο νόμος «δεν περιέχει ρητά την πρόβλεψη του προγενέστερου άρθρου που προέβλεπε τη δυνατότητα μιας τέτοιας προσφυγής ενώπιον του ΓΕΔΔ». Επειδή λοιπόν δεν το λέει ρητά ο νόμος και παρά το γεγονός ότι πλέον όλες οι αρμοδιότητες ασκούνται από τον διοικητή της, Αγγ. Μπίνη, η Αρχή Διαφάνειας αρνείται να εξετάσει παρόμοια προσφυγή/καταγγελία φορέα ή πολίτη για κακοδιαχείριση, απόκρυψη δημόσιων εγγράφων κ.λπ. Προσπαθώντας δε να κάνει το μαύρο άσπρο, η απάντηση της ΕΑΔ αναφέρει ότι για άλλες αρμοδιότητες υπάρχει ρητή αναφορά στον νόμο, όπως π.χ. το δικαίωμα να ζητά η Αρχή παράσταση πολιτικής αγωγής!

Οπως σημειώνει το Vouliwatch: «Θυμίζουμε ότι η Εθνική Αρχή Διαφάνειας απορρόφησε με τον περίφημο νόμο για το Επιτελικό Κράτος τις αρμοδιότητες του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, μια αρχή που καταργήθηκε με τον νέο νόμο. Ο ΓΕΔΔ ήταν αρμόδιος να εξετάζει προσφυγές πολιτών κατά της Διοίκησης στο πλαίσιο του δικαιώματος πρόσβασης στη δημόσια πληροφορία, το οποίο και ασκήσαμε ζητώντας τα παραπάνω στοιχεία από τη Γενική Γραμματεία για την καμπάνια “Μένουμε Σπίτι”.

Και ρωτάμε: αν δεν είναι αρμόδια η ΕΑΔ, ποιο θεσμικό όργανο είναι για να εξετάζει παρόμοιες προσφυγές; Καταλύεται η προστασία των πολιτών απέναντι στην αδιαφορία της διοίκησης να απαντήσει και να δώσει νόμιμα αιτούμενα στοιχεία; Ή ξαφνικά εξαναγκάζονται οι πολίτες να προσφεύγουν για τόσο απλά ζητήματα στο ΣτΕ με μια σοβαρή οικονομική επιβάρυνση δικαστικών εξόδων;».

Στην ανάρτηση, όπου αναφέρουν ότι θα καταθέσουν νέα προσφυγή, παραθέτουν όλα τα νομικά τους επιχειρήματα, αν και θα αρκούσαν τα επιχειρήματα της απλής λογικής. Ενδεικτικά: στον νέο αυτό νόμο αναφέρεται ρητά ότι «Το σύνολο των πάσης φύσεως αρμοδιοτήτων των φορέων και των οργάνων της παραγράφου 4 (σ.σ. εδώ περιλαμβάνεται και ο πρώην ΓΕΔΔ) του παρόντος, όπως προβλέπονται στις οικείες διατάξεις περί συστάσεως αυτών ή σε κάθε άλλη κείμενη διάταξη νόμου ή κανονιστική πράξη, ασκούνται στο εξής από την Αρχή και τα όργανα αυτής, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, εκτός εάν άλλως ορίζεται ειδικώς».

Και ακόμα: «Καθίσταται σαφές ότι το σύνολο των αρμοδιοτήτων των καταργηθεισών υπηρεσιών ασκούνται πλέον από τον καθολικό τους διάδοχο, την Ε.Α.Δ. Και τούτο ανεξαρτήτως του αν οι συγκεκριμένες αρμοδιότητες των καταργούμενων φορέων απαριθμούνται ρητά στον ν. 4622/2019. Αλλωστε, οι αρμοδιότητες της Αρχής απαριθμούνται ενδεικτικά, όπως ρητά προκύπτει από τη διατύπωση του αρ. 83 και την αιτιολογική έκθεση […]».

Τι από όλα αυτά άραγε δεν κατάλαβε η διορισμένη διοίκηση της ΕΑΔ;

efsyn.gr