Με μια παράδοξη διαδικασία, έγγραφο του ΥΕΝ ζητά από τις διοικήσεις των λιμένων να δώσουν μέχρι σήμερα (!) στοιχεία για τις οικονομικές επιπτώσεις από τις δρομολογούμενες αλλαγές στη νομοθεσία για την παραχώρηση δραστηριοτήτων. Καταργείται η δυνατότητα αύξησης του ανταποδοτικού τέλους πάνω από το 5% αν τεκμηριώνεται ότι διακυβεύεται η βιωσιμότητα του Οργανισμού Λιμένος ● Διοικήσεις των περιφερειακών λιμανιών εκφράζουν φόβους ότι πίσω από τις αλλαγές μεθοδεύεται η πλήρης ιδιωτικοποίηση αντί της αξιοποίησης.

Λίγο πριν από την έναρξη των διαγωνιστικών διαδικασιών για την αξιοποίηση των 10 περιφερειακών λιμανιών της χώρας η κυβέρνηση προχωρά σε καθοριστικές αλλαγές του νόμου 4597/2019 και συγκεκριμένα τροποποιεί το άρθρο 4, το οποίο αφορά το ανταποδοτικό τέλος που είχε υποχρέωση να καταβάλλει στους Οργανισμούς ο υποπαραχωρησιούχος-επενδυτής.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», το υπουργείο Ναυτιλίας την περασμένη Παρασκευή (31/1/2020) απέστειλε στις διοικήσεις των 10 Οργανισμών Λιμένων (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Ηγουμενίτσα, Κέρκυρα, Βόλος, Ηράκλειο, Πάτρα, Ραφήνα, Λαύριο, Ελευσίνα), αλλά και στον Οργανισμό Λιμένος Εύβοιας, αν και δεν ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ, επείγον έγγραφο με το οποίο τις ενημερώνει για τις αλλαγές που θα κάνει στο άρθρο 4 και τους ζητά να καταθέσουν μέσα σε μόλις τρεις μέρες (η προθεσμία λήγει σήμερα Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου) οικονομικά στοιχεία αναφορικά με τις επιπτώσεις που θα έχουν οι συγκεκριμένες αλλαγές στον προϋπολογισμό του Οργανισμού.

Οι πληροφορίες λένε ότι κάποιες διοικήσεις λιμανιών εμφανίζονται ιδιαίτερα ενοχλημένες για το πολύ μικρό χρονικό διάστημα που τους δίνεται (μόλις 3 ημέρες) για να απαντήσουν σε ένα τόσο σοβαρό ζήτημα αλλά και προβληματισμένες, καθώς δεν γνωρίζουν ποια ακριβώς δραστηριότητα θα παραχωρηθεί και με ποιον τρόπο στον επενδυτή, οπότε δεν είναι σε θέση να ξέρουν εάν ο Οργανισμός στην πορεία του θα είναι βιώσιμος ή όχι. Εκφράζονται φόβοι ότι εάν παραχωρηθούν συγκεκριμένες δραστηριότητες λιμανιών, οι Οργανισμοί δεν θα είναι βιώσιμοι, οπότε η μοναδική σωτήρια λύση που θα εμφανίσει τότε η κυβέρνηση θα είναι η ιδιωτικοποίησή τους.

Ας δούμε όμως τι ακριβώς αναφέρεται στο άρθρο 4 του νόμου 4597/2019, τις αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση και πόσο καθοριστικές είναι αυτές για το μέλλον των Οργανισμών.

Στον συγκεκριμένο νόμο που ψηφίστηκε πριν από ένα χρόνο, τον Φεβρουάριο του 2019, βάσει του οποίου το μοντέλο αξιοποίησης των λιμανιών είναι υποπαραχωρήσεις δραστηριοτήτων και όχι πωλήσεις μετοχών (αυτό που σχεδιάζει να κάνει η σημερινή κυβέρνηση), στο άρθρο 4 επισημαίνεται ότι επιβάλλεται στον υποπαραχωρησιούχο αντισταθμιστικό-ανταποδοτικό τέλος υπέρ του Οργανισμού Λιμένος 5% επί των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων του. Το ακριβές ύψος του τέλους προσδιορίζεται με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας πριν από την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας του ΤΑΙΠΕΔ. Η απόφαση των υπουργών εκδίδεται 15 μέρες μετά από σχετική εισήγηση του διοικητικού συμβουλίου του Οργανισμού περί του προτεινόμενου ύψους του τέλους, βάσει μελέτης βιωσιμότητας χρηματοοικονομικού συμβούλου, ο οποίος προσλαμβάνεται από τη διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος και με τη σύμφωνη γνώμη του ΤΑΙΠΕΔ.

Η πρώτη αλλαγή που γίνεται αφορά τον προσδιορισμό του ύψους του ανταποδοτικού τέλους. Το τέλος θα προσδιορίζεται μεν με κοινή απόφαση των δύο αρμόδιων υπουργών, όπως και πριν, αλλά λαμβάνοντας υπόψη και τις επενδύσεις που θα υλοποιήσει ο επενδυτής. Δηλαδή, με λίγα λόγια, προχωρούν σε εξάρτηση του ύψους του τέλους από τις ανάλογες επενδύσεις. Επίσης ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος που θα κάνει τη μελέτη βιωσιμότητας του Οργανισμού δεν θα προσλαμβάνεται πλέον από τη διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος, καθώς στη νέα διάταξη αφαιρείται η συγκεκριμένη αναφορά.

Μία επίσης σοβαρή αλλαγή έρχεται ακριβώς μετά, στην παράγραφο 2 της διάταξης, στην οποία αναφέρεται ότι «κατ’ εξαίρεση, το ύψος του αντισταθμιστικού-ανταποδοτικού τέλους μπορεί να υπερβαίνει το 5% των ετήσιων ακαθάριστων εισπράξεων του υποπαραχωρησιούχου, αν με αντικειμενικό τρόπο τεκμηριώνεται ότι διακυβεύεται η βιωσιμότητα του Οργανισμού Λιμένος».

Στην τροπολογία η κυβέρνηση αφαιρεί τελείως την εξαίρεση, οπότε πλέον το τέλος δεν θα υπερβαίνει για κανέναν λόγο το 5%, ακόμα δηλαδή και εάν διακυβεύεται η βιωσιμότητα του Οργανισμού.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι από τον περασμένο Οκτώβριο δημοσιεύματα σε φιλικά προς την κυβέρνηση ΜΜΕ ανέφεραν ότι εξετάζει την κατάργηση του ανταποδοτικού τέλους, καθώς, όπως σημείωναν, αυτό «απειλεί» να υπερβεί το 5% των ετήσιων ακαθάριστων εισπράξεων του παραχωρησιούχου, γεγονός που θα λειτουργήσει αποτρεπτικά για την αξιοποίηση των λιμανιών. Οι πληροφορίες μάλιστα τότε έλεγαν ότι υπήρχε διαφωνία ανάμεσα στο ΤΑΙΠΕΔ και στον υπουργό Ναυτιλίας, καθώς ο τελευταίος δεν συμφωνούσε με την κατάργηση που πρότεινε το ΤΑΙΠΕΔ και έλεγε ότι πρέπει να προχωρήσουν μόνο σε αλλαγές.

Να σημειώσουμε ότι, όπως τόνιζαν στην «Εφ.Συν.» παράγοντες που ασχολούνται με τη λιμενική πολιτική, σε όλη την Ευρώπη οι Δημόσιοι Οργανισμοί Λιμένων, εκτός από τα γενικά λιμενικά τέλη, εισπράττουν και ενοίκιο από τους ιδιώτες επενδυτές.

πηγή: efsyn.gr