Η καθυστέρηση σχετικά με τον τρόπο αξιοποίησης προβληματίζει τους συνολικά 250 εργαζόμενους (ΙΔΑΧ), καθώς στα τέλη Μαρτίου λήγουν οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και δεν γνωρίζουν ποιο θα είναι το εργασιακό τους μέλλον.

Η εκκρεμότητα που υπάρχει σχετικά με το μέλλον των 10 περιφερειακών λιμανιών της χώρας, καθώς η κυβέρνηση δεν έχει ακόμα καταλήξει πώς και με ποιον τρόπο θα αξιοποιηθούν, προκαλεί ανασφάλεια και ανησυχία στους εργαζόμενους σε αυτά. Ειδικά τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο που οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας τους, που είχαν υπογραφεί για το 2019, λήγουν στα τέλη Μαρτίου, ωστόσο κανείς, και πολύ περισσότερο οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, δεν γνωρίζει τι ακριβώς θα συμβεί και ποιο θα είναι το δικό τους εργασιακό μέλλον.

Στα 10 λιμάνια (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Ηγουμενίτσα, Κέρκυρα, Βόλος, Ηράκλειο, Ραφήνα, Λαύριο, Ελευσίνα και Πάτρα) που έχουν περάσει στην ιδιοκτησία του ΤΑΙΠΕΔ αλλά και στον Οργανισμό Λιμένα Εύβοιας (δεν ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ) εργάζονται περίπου 250 υπάλληλοι, οι οποίοι είναι ιδιωτικού δικαίου με σύμβαση αορίστου χρόνου, αμείβονται κατά κύριο λόγο με το ενιαίο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων και οι ΣΣΕ αναφέρονται μόνο σε μη μισθολογικές παροχές. Απασχολούνται επίσης αρκετοί εργαζόμενοι με ελαστικές εργασιακές σχέσεις.

Η καθυστέρηση των ανακοινώσεων εκ μέρους της κυβέρνησης για το τι μέλλει γενέσθαι, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει δημιουργήσει ένα πολύ αρνητικό κλίμα στον χώρο των εργαζομένων και έντονο προβληματισμό στον συνδικαλιστικό τους εκπρόσωπο, την Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ), που βρίσκονται σε φάση λήψης αποφάσεων.

Θυμίζουμε ότι τον Δεκέμβριο του 2018 η ΟΜΥΛΕ είχε πραγματοποιήσει πολυήμερες απεργιακές κινητοποιήσεις (7 εβδομάδες) στα 10 λιμάνια, συν της Εύβοιας, με αίτημα την υπογραφή ΣΣΕ, καθώς είχαν προκύψει προβλήματα στην ανανέωση της σύμβασης που αφορούσαν την υπερωριακή εργασία και την εργασία τα Σαββατοκύριακα. Το θέμα ξεμπλόκαρε μετά από συνεργασία του τότε υπουργού Ναυτιλίας Φώτη Κουβέλη με το υπουργείο Οικονομικών και έτσι υπογράφτηκαν οι ΣΣΕ και έληξαν οι κινητοποιήσεις.

Σημειώνεται ότι η προηγούμενη κυβέρνηση με τον νόμο 4597/2019 την άνοιξη του 2019 δημιούργησε ένα νέο πλαίσιο αξιοποίησης των λιμανιών με τη μέθοδο των υπο-παραχωρήσεων δραστηριοτήτων. Σύμφωνα με αυτό, διατηρείται σε λειτουργία η Α.Ε., οι εργαζόμενοι παραμένουν στη μητρική Α.Ε, τα εργασιακά τους ρυθμίζονται με τους ήδη υπάρχοντες Γενικούς Κανονισμούς Προσωπικού και οι αμοιβές τους μέσω Επιχειρησιακών Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας που υπογράφονται με τις διοικήσεις των Οργανισμών.

Επίσης οι εργαζόμενοι μπορούν μέσω συμφωνίας του Οργανισμού με τον υπο-παραχωρησιούχο να παρέχουν εργασία και σε αυτόν χωρίς να αλλάζει το καθεστώς που διέπει την εργασιακή τους σχέση.

Ολα αυτά όμως φαίνεται ότι αλλάζουν, καθώς η κυβέρνηση της Ν.Δ. εξ αρχής γνωστοποίησε μέσω του υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη ότι δεν συμφωνεί με τη νομοθετική ρύθμιση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και ότι τα λιμάνια θα πρέπει να αξιολογηθούν ένα ένα ξεχωριστά και στη συνέχεια να αποφασιστεί ποιο θα είναι το μοντέλο αξιοποίησης που θα ακολουθηθεί. Ο ίδιος ο υπουργός μάλιστα κατά καιρούς έχει τονίσει πως εάν χρειαστεί θα προχωρήσουν και σε πωλήσεις μετοχών.

Σύμφωνα με τελευταίες δηλώσεις του Γ. Πλακιωτάκη, υπάρχει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον και για τα 10 λιμάνια, έχει γίνει ήδη μια πρώτη παρουσίαση από το ΤΑΙΠΕΔ αναφορικά με τους όρους βιωσιμότητας και αξιοποίησής τους και ανάλογα με το επενδυτικό ενδιαφέρον που θα υπάρξει θα προχωρήσουν σε διεθνείς διαγωνισμούς μέσα στο 2020.

efsyn.gr