Εν όψει της συνόδου COP25 του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή στη Μαδρίτη, στις 2-13 Δεκεμβρίου, το Ευρωκοινοβούλιο ενέκρινε ψήφισμα που ανακηρύσσει σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης στην Ευρώπη και όλο τον κόσμο για το κλίμα. 

Επιπλέον ζητά από την Κοσμιόν να διασφαλίσει πως όλα τα προτεινόμενα σχετικά νομοσχέδια και προϋπολογισμοί ευθυγραμμίζονται με τον στόχο του περιορισμού της αύξησης της θερμοκρασίας παγκοσμίως κατά κάτω από 1,5 βαθμούς Κελσίου.

Σε ένα ξεχωριστό ψήφισμα, το Ευρωκοινοβούλιο ζητά από την ΕΕ να υποβάλει τη στρατηγική της για την επίτευξη «κλιματικής ουδετερότητας» το συντομότερο δυνατόν, και μέχρι το 2050 το αργότερο, στη Σύνοδο του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή. Επίσης οι ευρωβουλευτές καλούν την νέα πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, να συμπεριλάβει έναν στόχο μείωσης 55% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου ως το 2030, στο πλαίσιο της European Green Deal.

Tο ψήφισμα για την ανακήρυξη της έκτακτης ανάγκης για το περιβάλλον και το κλίμα υιοθετήθηκε με 429 ψήφους υπέρ, 225 ψήφους κατά και 19 αποχές. Το Ευρωκοινοβούλιο υιοθέτησε το ψήφισμα για την COP25 με 430 ψήφους υπέρ, 190 ψήφους κατά και 34 αποχές.

Σύμφωνα με τους ευρωβουλευτές, οι παρόντες στόχοι σχετικά με την αεροπορία και τη ναυτιλία δεν επαρκούν για να επέλθουν για την απαραίτητη μείωση εκπομπών, και όλες οι χώρες θα έπρεπε να συμπεριλάβουν στα σχέδιά τους τους ρύπους από τη διεθνή ναυτιλία και αεροπορία. Παράλληλα, προτείνεται η Κομισιόν να εισηγηθεί συμπερίληψη του ναυτιλιακού τομέα στο Emissions Trading System (ETS) της ΕΕ. 

Παράλληλα, σημειώνεται πως οι χώρες της ΕΕ θα έπρεπε να διπλασιάσουν (τουλάχιστον) τις συνεισφορές τους στο διεθνές Green Climate Fund- ενώ τονίζουν πως οι δεσμεύσεις από πλευράς των αναπτυσσόμενων χωρών δεν «πιάνουν» τον συλλογικό στόχο των 100 δισ. δολαρίων ανά έτος ως το 2020. 

Εν τέλει, καλούνται οι χώρες της ΕΕ να δώσουν τέλος στις έμμεσες ή άμεσες επιδοτήσεις στα ορυκτά καύσιμα ως το 2020.  

«Θαρραλέα και ιστορική» απόφαση

«Θαρραλέα και ιστορική», χαρακτηρίζουν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις Greenpeace και WWF Ελλάς την απόφαση του Ευρωκοινοβουλίου.

Σύμφωνα με κοινή τους ανακοίνωση, οι δύο οργανώσεις αναφέρουν ότι το Ευρωκοινοβούλιο πραγματοποίησε ένα μεγάλο βήμα αναγνωρίζοντας την σοβαρότητα της κατάστασης. Με το ψήφισμα, το Ευρωκοινοβούλιο ζητά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναλάβει δράση άμεσα για την αναχαίτιση της κλιματικής κρίσης.

«Πλέον, δεν υπάρχουν δικαιολογίες ή προφάσεις για τη μη υιοθέτησή του και από τη Βουλή των Ελλήνων και όλα τα εθνικά κοινοβούλια της ΕΕ, σε άμεσο χρόνο», υπογραμμίζουν οι δύο οργανώσεις.

Η Greenpeace και το WWF Ελλάς, με την ανακοίνωσή τους, τονίζουν ότι «η απόφαση θα παραμείνει κενό γράμμα αν η Ευρώπη – και κατ’ επέκταση η χώρα μας – δεν ευθυγραμμίσει άμεσα την ενεργειακή και κλιματική πολιτική με τις υποδείξεις της επιστήμης». Σύμφωνα με τις δύο οργανώσεις, «αυτό μεταφράζεται σε αύξηση της φιλοδοξίας του στόχου μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 65% ως το 2030 και πλήρη εκμηδενισμό όσο πιο κοντά στο 2040 είναι εφικτό».

«Με την επιστήμη να μας προειδοποιεί ότι έχουμε ελάχιστα χρόνια πριν από μία κατάρρευση του κλίματος της γης, δεν υπάρχει ούτε μία ημέρα για χάσιμο. Πλέον δίνουμε μάχη με τον χρόνο για την επιβίωσή μας», καταλήγουν.

Πρόσθετα μέτρα ζητούν από την ΕΕ επτά στους δέκα πολίτες

Την ώρα που η ατμοσφαιρική ρύπανση προκαλεί πάνω από 400.000 πρόωρους θανάτους στην Ευρωπαϊκή Ένωση κάθε χρόνο, οι ευρωπαϊκές κοινωνίες επιτέλους αφυπνίζονται: επτά στους δέκα πολίτες ζητούν από την Ε.Ε. πρόσθετα μέτρα και αντιμετώπιση σε διεθνές επίπεδο, ενώ παρήγορο είναι το γεγονός ότι επτά στους δέκα πολίτες ανέλαβαν τουλάχιστον μία δράση για τη μείωση των επιβλαβών εκπομπών στον αέρα.

Αυτό προκύπτει από έρευνα του Ευρωβαρόμετρου, στην οποία συμμετείχαν 27.565 πολίτες από τα 28 κράτη-μέλη της Ε.Ε., το διάστημα μεταξύ 11 και 29 Σεπτεμβρίου 2019.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (το γραφείο της στη χώρα μας ειδικότερα), στη νέα έρευνα του Ευρωβαρόμετρου, πάνω από τα 2/3 των Ευρωπαίων θεωρεί ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να προτείνει πρόσθετα μέτρα για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα. Από τους 27.000 και πλέον πολίτες που ρωτήθηκαν σε όλα τα κράτη μέλη, περισσότεροι από τους μισούς από όσους απάντησαν, πιστεύουν ότι τα νοικοκυριά, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, οι παραγωγοί ενέργειας, οι αγρότες και οι δημόσιες αρχές δεν κάνουν αρκετά πράγματα για να προωθήσουν την καλή ποιότητα του αέρα.

Με αφορμή την εν λόγω έρευνα, ο Eπίτροπος Περιβάλλοντος, Θαλάσσιας Πολιτικής και Αλιείας, Καρμένου Βέλα, χαρακτήρισε «ενθαρρυντικό» το γεγονός ότι «τόσοι πολλοί Ευρωπαίοι υποστηρίζουν την ανάληψη δράσης για την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα. Η ατμοσφαιρική ρύπανση προκαλεί πάνω από 400.000 πρόωρους θανάτους στην ΕΕ κάθε χρόνο και η κοινωνία πληρώνει βαρύ τίμημα, μεταξύ άλλων για υγειονομική περίθαλψη, χαμένες ημέρες εργασίας και ζημιές στις καλλιέργειες και στα κτίρια». Σύμφωνα με τον Επίτροπο, η Κομισιόν παρέχει εμπειρογνώμονες, ανταλλαγές βέλτιστων πρακτικών και καθοδήγηση στα κράτη-μέλη και τις επιχειρήσεις, καθώς και στήριξη για επενδύσεις και χρηματοδότηση για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα για όλους. «Ταυτόχρονα, όμως, αν παραβιαστεί το ενωσιακό δίκαιο, αναλαμβάνουμε νομική δράση κατά των κρατών μελών», διαμηνύει.

Η έρευνα αποκαλύπτει επίσης την ανάγκη για καλύτερη επικοινωνία, ιδίως σε εθνικό επίπεδο, σχετικά με την ποιότητα του αέρα. Οι περισσότεροι από όσους συμμετείχαν στην έρευνα δεν θεωρούν ότι είναι καλά πληροφορημένοι σχετικά με τα προβλήματα ποιότητας του αέρα στη χώρα τους. Σε σύγκριση με αντίστοιχη έρευνα του 2017, οι συμμετέχοντες είναι πιθανότερο να πιστεύουν ότι η ποιότητα του αέρα επιδεινώθηκε την τελευταία δεκαετία, μολονότι, στην πραγματικότητα, -σύμφωνα πάντα με την Κομισιόν- τα καταγεγραμμένα στοιχεία για την ποιότητα του αέρα δείχνουν σημαντικές βελτιώσεις κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

thetoc