‘Οταν ο ηλικιωμένος πατέρας Κίμων καταδικάστηκε σε θανατο απο ασιτία, η κόρη του, Πέρο, μπήκε στη φυλακή και τον …θήλασε, καθώς δεν ειχε άλλο τρόπο να του εξασφαλίσει τροφή…

Η σπαρακτική ιστορία, που καταγράφηκε απο τον Ρωμαίο ιστορικό Βαλέριο Μάξιμο το 31 μ.Χ -γνωστή ως “Caritas Romana” (Ρωμαϊκή Ευσπλαχνία)- εγινε αφορμή και εμπνευση, προκειμένου να φιλοτεχνηθούν 300 και πλέον έργα τέχνης στους 20 αιώνες που ακολούθησαν μέχρι σήμερα…

Η “Ρωμαϊκή Ευσπλαχνία”, αυτού του “αλλόκοτου θηλασμού”, που υποβλήθηκε σε πολλαπλές και αντικρουόμενες ερμηνείες, εγινε ο “Οδηγός” και η ανατρεπτική θεματική για την ταξινόμηση και ερμηνεία των 15 ταινιών, που συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (1-11 Νοεμβρίου).

«Η ύψιστη αυτή πράξη ευσπλαχνίας δεν είναι μόνο οικογενειακή αλληλεγγύη, αλλά και γενναία πολιτική πράξη που εγκαθιδρύει νέες κοινωνικές σχέσεις και πολιτισμικά σύμβολα» σημειώνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης, υπογραμμίζοντας πως “Θηλάζοντας τον πατέρα της, η Πέρο αντέστρεψε τις ταυτότητες τους. Σήμερα μπορούμε να ξαναδούμε αυτή την ιστορία υπό το πρίσμα νεότερων θεωριών για την θέση της γυναίκας, την παρακμή της πατριαρχίας, την ετεροκανονικότητα των έμφυλων ρόλων, την επιτελεστικότητα του κοινωνικού φύλου”.

Οι 15 ταινίες του τμήματος -εκ των οποίων οι τρεις είναι ελληνικές- γίνονται παράλληλα το υλικό μιας πρωτότυπης έκθεσης με τίτλο “Caritas Romana”. Το Φεστιβάλ ανέθεσε σε 15 νέους Έλληνες εικαστικούς να δουν ο καθένας από μια ταινία του Διαγωνιστικού και να φιλοτεχνήσουν ένα έργο εμπνευσμένο από αυτήν. Τα έργα θα παρουσιαστούν στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Β1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης) από τις 3 Νοεμβρίου έως τις 2 Δεκεμβρίου 2018. Οι καλλιτέχνες είναι οι: Δημήτρης Αμελαδιώτης, Μπάμπης Βενετόπουλος, Ζωή Γιαμπουλντάκη, Δημήτρης Εφέογλου, Ηλίας Καφούρος, Αναστασία Μηνά, Ιωάννα Ξημέρη, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Νεφέλη Παπαδημούλη, Κώστας Παππάς, Βάλλια Παπαστάμου, Άντα Πετρανάκη, Χαρά Πιπερίδου, Λυσίμαχος Πολυχρονίδης και Νάνα Σαχίνη.

Οι ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος

“Διαβολόψαρο” του Πουτσιπόνγκ Αρουνπένγκ (Ταϊλάνδη): Ένας ψαράς διασώζει και περιθάλπει έναν σιωπηλό άνδρα από τη θάλασσα της Μιανμάρ. Όταν ο ψαράς εξαφανίζεται μυστηριωδώς, ο άνδρας αυτός θα τον αντικαταστήσει, αναλαμβάνοντας τη ζωή του -το σπίτι, τη δουλειά, αλλά και την πρώην γυναίκα του. Ένα απρόβλεπτο παιχνίδι εναλλαγής ταυτοτήτων σε ένα φιλμ που απέσπασε βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο τμήμα “Ορίζοντες” του φεστιβάλ Βενετίας.

“Διακοπές” της Ιζαμπέλα Έκλεφ (Δανία, Ολλανδία, Σουηδία): Η πανέμορφη Σάσα, ερωμένη ενός αδίστακτου γκάνγκστερ, απολαμβάνει τις διακοπές της στο ηλιόλουστο Μπόντρουμ της Τουρκίας. Είναι αφοσιωμένο μέλος μιας παράδοξης, αυτοσχέδιας οικογένειας που της παρέχει ασφάλεια, αλλά εγκυμονεί βία όταν εκείνη τολμήσει να παραβεί τους κανόνες της…

“Εμείς τα ζώα” του Τζερεμάια Ζέιγκαρ (ΗΠΑ): Τρία μικρά αγόρια, καρποί ενός διαφυλετικού γάμου, μεγαλώνουν σε ένα περιβάλλον ενδοοικογενειακής βίας. Ο μικρότερος από αυτά, ανακαλύπτει μια αλλιώτικη σεξουαλικότητα. Η ταινία βραβεύτηκε στο φεστιβάλ Σάντανς.

“Ισόβιοι δεσμώτες” του Άρον Σίμπεργκ (ΗΠΑ): Στα παρασκήνια των γυρισμάτων μιας ταινίας τρόμου, συναντιούνται μια όμορφη σταρ κι ένας άνδρας με παραμορφωμένο πρόσωπο εξαιτίας μιας γενετικής ανωμαλίας. Ποια ειναι τελικά η αληθινή ομορφιά ;

“Μεϊλί” του Ζου Ζου (Ταϊβάν) Διεθνής Πρεμιέρα: H ζωή της Μεϊλί βυθίζεται στο χάος: χάνει τη δουλειά της, η οικογένειά της την εκμεταλλεύεται για χιλιοστή φορά, ενώ η αγαπημένη της σύντροφος την εγκαταλείπει. Το φιλμ μετατρέπεται σ ενα αποκαλυπτικό καλειδοσκόπιο της ζωής στην σύγχρονη Κίνα.

“Σόκρατες” του Άλεξ Μοράτο (Βραζιλία) Ευρωπαϊκή Πρεμιέρα: Μετά το θάνατο της μητέρας του, ο έφηβος Σόκρατες περιπλανιέται στο Σάο Πάολο. Οι συντελεστές του φιλμ είναι νεαροί 16-20 ετών από τις υποβαθμισμένες κοινότητες της Βραζιλίας, μέλη του Ινστιτούτου Quer? της UNICEF.

“Σοφία” της Μεριέμ Μπενμπαρέκ (Γαλλία, Κατάρ): Στο Μαρόκο, η νεαρή Σοφία αποκτά ένα μωρό εκτός γάμου, παραβιάζοντας το νόμο. Βραβείο σεναρίου στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» του Φεστιβάλ Καννών.

“Ο ένοχος” του Γκούσταβ Μίλερ (Δανία): Κλειστοφοβικό θρίλερ που εκτυλίσσεται αποκλειστικά μέσα στους τέσσερις τοίχους ενός αστυνομικού τμήματος. Βραβεία Κοινού στα φεστιβάλ Σάντανς και Ρότερνταμ.

“Οι θεριστές” του Ετιέν Καλός (Γαλλία, Ελλάδα, Πολωνία, Νότια Αφρική): Ελληνική συμπαραγωγή που ξεχώρισε στο Φεστιβάλ Καννών σε σκηνοθεσία του νοτιοαφρικανού ελληνικής καταγωγής Ετιέν Καλός. Δυο νεαρά ετεροθαλή αδέλφια από τη λευκή μειονότητα των Αφρικάνερς συγκρούονται στη Νότια Αφρική ως άλλοι Κάιν και Άβελ.

“Όλα καλά” της Εύα Τρόμπις (Γερμανία): Μια γυναίκα πέφτει θύμα βιασμού. Δεν μιλά σε κανέναν γι’ αυτό και συνεχίζει κανονικά (;) τη ζωή της. Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη στο Φεστιβάλ Λοκάρνο.

“Ρέι & Λιζ” του Ρίτσαρντ Μπίλινγχαμ (Ηνωμένο Βασίλειο): Ο καταξιωμένος φωτογράφος κάνει το κινηματογραφικό ντεμπούτο του με μια αυτοβιογραφική διαδρομή στις παιδικές του μνήμες και εστιάζει στους γονείς του: τον αλκοολικό Ρέι και την απρόβλεπτη Λιζ.

“Pearl” της Έλσα Αμιέλ (Γαλλία): Μια μποντιμπίλντερ προετοιμάζεται σκληρά για τους αγώνες πρωταθλήματος. Ο πρώην της επιστρέφει και της ζητά να προσέξει τον γιο τους, τον οποίο εκείνη έχει να δει χρόνια. Μια μελέτη για τη θηλυκότητα, τα πρότυπα ομορφιάς και τη μητρότητα από τη σκοπιά μιας ηρωίδας που ξεπερνά τα όρια του σώματός της.