Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτης Κουβέλης, παραχώρησε συνέντευξη στην εφημερίδα «ΝΕΑ ΣΕΛΙΔΑ» και στον δημοσιογράφο Χρόνη Διαμαντόπουλο, που δημοσιεύεται σήμερα Κυριακή 14/10/2015. Ακολουθεί το κείμενο της συνέντευξης.

Θεωρείτε ότι η κυβερνητική συνεργασία ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ είναι στρατηγικής σημασίας ή σήμερα, μετά και την έξοδο από τα μνημόνια και στον χρόνο που απομένει για τις εκλογές, επανερχόμαστε στη διαχωριστική γραμμή Δεξιάς – Αριστεράς;

Απ: Η κυβερνητική συνεργασία μεταξύ του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ, ήταν ειδικού σκοπού, με στόχους: Την έξοδο της χώρας μας από το καθεστώς των μνημονίων, τη δημιουργία των προϋποθέσεων για να μπει η χώρα μας στο δρόμο μίας υγιούς και δίκαιης ανάπτυξης και την αντιμετώπιση του μεγάλου προβλήματος της διαφθοράς και της διαπλοκής.

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας από τις ΗΠΑ, παρουσίασε στα κυβερνητικά στελέχη της χώρας με τα οποία είχε επαφές, ένα διαφορετικό σχέδιο για τα Βαλκάνια, από αυτό το οποίο υπηρετεί η κυβέρνηση, η οποία προσπαθεί με συνέπεια την εξασφάλιση της ειρήνης, της σταθερότητας και της ευημερίας για όλους τους λαούς της περιοχής.

Η κυβέρνηση έχει συγκεκριμένη πολιτική, Αυτήν υπηρετεί και αυτή δρομολογεί. Γνωρίζουμε όλοι τη διαφορετική θέση του κ. Καμμένου για το θέμα της ονομασίας της FYROM και τη «Συμφωνία των Πρεπών».

Σε ό, τι αφορά στο δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, η διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στην Δεξιά και την Αριστερά, δεν έπαψε ποτέ να υφίσταται. Δεν αναφέρομαι μόνον στις διαφορές και αντιθέσεις ιδεολογικών επιλογών και θέσεων αλλά και στις εφαρμοζόμενες πολιτικές για μια σειρά από ζητήματα που αφορούν στη διανομή του παραγόμενου πλούτου, στην ενίσχυση ή στην κατάργηση του κοινωνικού κράτους, στα κοινωνικά δικαιώματα και στις ατομικές ελευθερίες. Οι εφαρμοζόμενες πολιτικές είναι αυτές που υλοποιούν και εφαρμόζουν τις ιδεολογίες.

– Ήσασταν ανέκαθεν υποστηρικτής του λεγόμενου προοδευτικού πόλου και έχετε μιλήσει πολλές φορές για την ανάγκη μιας ευρύτερης προοδευτικής σύγκλισης και συνεργασίας;  Γίνεται προοδευτικός πόλος, όμως, χωρίς το ΚΙΝΑΛ;

Απ: Υπάρχουν δύο διακριτοί πόλοι στην πολιτική. Ο προοδευτικός και ο συντηρητικός. Οι δυνάμεις που υπηρετούν τον άνθρωπο, τα δικαιώματα και τις σύγχρονες ανάγκες του και οι δυνάμεις που υπηρετούν τις αγορές και τα συμφέροντα μίας μικρής μειοψηφίας, σε βάρος της κοινωνίας. Οι διαφορές είναι ορατές και σε επίπεδο άσκησης κυβερνητικών πολιτικών και σε επίπεδο πολιτικών θέσεων , τόσο στη χώρα μας, όσο και στην Ευρώπη. Οι δυνάμεις που αναφέρονται στη σοσιαλδημοκρατία ή στην κεντροαριστερά στην Ευρώπη, έχουν αρχίσει να διαφοροποιούνται από τις δυνάμεις του νεοφιλελευθερισμού και της συντήρησης, με τις οποίες συμπορεύονταν χρόνια, σε πολλά επίπεδα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Γερμανία, η χώρα στην οποία συγκυβερνούσαν εδώ και χρόνια, οι

χριστιανοδημοκράτες με τους σοσιαλδημοκράτες. Δυστυχώς στη χώρα μας το ΚΙΝΑΛ, , όπως εκφράζεται στο επίπεδο της ηγεσίας του, δεν υπηρετεί τη συμπόρευση των προοδευτικών δυνάμεων. Πρόσφατα η ηγεσία του ΚΙΝΑΛ κατέγραψε ως θέση του κόμματος ότι «στόχος μας είναι να ηττηθεί ο ΣΥΡΙΖΑ».

«Στόχος» συνοδευόμενος από την προβαλλόμενη διεκδίκηση του ΚΙΝΑΛ, «να φύγει ο ΣΥΡΙΖΑ και να πάει από κει που ήρθε». Αλήθεια, από πού ήρθε ο ΣΥΡΙΖΑ; Δεν ήρθε από τους συνεχείς αγώνες του για την κοινωνία; Δεν ήρθε με την ψήφο των Ελλήνων πολιτών; Δεν ήρθε με την πολιτική του που ενέκριναν οι πολίτες;

Ας αποφασίσουν στο ΚΙΝΑΛ τι πραγματικά θέλουν. Σε κάθε περίπτωση η δημιουργία του προοδευτικού μετώπου αφορά στους ίδιους τους πολίτες και την κοινωνία. Και αυτό το μέτωπο δημιουργείται μέρα με τη μέρα και ισχυροποιείται μέσα στην κοινωνία.

– Θα μπορούσε ο ΣΥΡΙΖΑ να συνεργαστεί με το Ποτάμι του Σταύρου Θεοδωράκη πριν ή μετά τις εκλογές;

Απ: Πριν τις εκλογές, εκτιμώ πως όχι.

Μετά τις εκλογές, θα πρέπει να δούμε το συσχετισμό των δυνάμεων που θα έχει καταγραφεί σε κοινοβουλευτικό επίπεδο, και το κυριότερο, τη δυνατότητα ή μη να υπάρξουν προγραμματικές συγκλίσεις.

-Πώς κρίνετε το ιδεολογικό στίγμα της Ν.Δ. το τελευταίο διάστημα;

Πρόκειται για ένα εξαιρετικά επιζήμιο για τη χώρα και την κοινωνία μείγμα. Από τη μία ένας άκρατος νεοφιλελευθερισμός, που θέτει στο στόχαστρό του το κοινωνικό κράτος, τη δημόσια και ελεύθερη πρόσβαση στην Υγεία, την Παιδεία και την Κοινωνική Ασφάλιση, το δικαίωμα του πολίτη να συμμετέχει με δίκαιο τρόπο στη διανομή του παραγόμενου πλούτου. Από την άλλη, μία ακροδεξιά ατζέντα, με στόχο την περιστολή των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων. Είναι σαφές, ότι το δεύτερο τμήμα του συγκεκριμένου μείγματος, προωθείται για να γίνει πράξη το πρώτο. Οι πολίτες όμως έχουν και μνήμη και εμπειρία και κρίνουν.

– Πιστεύετε ότι  η Συμφωνία των Πρεσπών θα ξεπεράσει όλα τα εμπόδια των αντιπολιτευτικών στρατοπέδων σε Ελλάδα και ΠΓΔΜ και θα έχει θετική κατάληξη;

Απ: Δεν σχολιάζω τις εσωτερικές πολιτικές εξελίξεις σε μία γειτονική χώρα και μάλιστα σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη και ιστορική καμπή για την ίδια και τους πολίτες της. Για τη χώρα μας , είμαι βέβαιος ότι, εφόσον η FYROMτηρήσει όλες τις προϋποθέσεις που θέτει η «Συμφωνία των Πρεσπών», θα κυρωθεί από το Κοινοβούλιο, καθώς θα την στηρίξουν και βουλευτές που δεν ανήκουν στην Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ.

-Ποια εκτιμάτε ότι πρέπει να είναι τα επόμενα βήματα στη µεταµνηµονιακή εποχή για την ανάπτυξη της Νησιωτικής Ελλάδας, την ενίσχυση της Ναυτιλίας και της Ναυτικής Εκπαίδευσης;

Απ: Είναι πολλά και σε αυτά δίνουμε καθημερινά τη μάχη, με προσήλωση,

ιεράρχηση και σαφή χρονοδιαγράμματα. Σε μία κατεξοχήν νησιωτική χώρα όπως η Ελλάδα, δεν μπορούμε να μιλάμε για υγιή και δίκαιη ανάπτυξη, όταν οι νησιώτες μας αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα, από την έλλειψη γιατρών και εκπαιδευτικών, μέχρι τη δυσκολία τους να μετακινηθούν, τους χειμερινούς κυρίως μήνες, προς και από την ηπειρωτική χώρα. Όταν χρειάζεται εκσυγχρονισμός και διαμόρφωση των λιμένων των νησιών στις σύγχρονες απαιτήσεις που προκύπτουν και από την ισόρροπη ενίσχυση του τουρισμού.

Η ενίσχυση της ναυτιλίας προϋποθέτει την ασφαλή ναυσιπλοΐα και το στόχο αυτό υπηρετεί η νομοθετική μας πρωτοβουλία για τη χορήγηση πιστοποιητικών αξιοπλοΐας από τους νηογνώμονες. Προϋποθέτει την ασφάλεια των πληρωμάτων, την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας μεταξύ της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας και των εφοπλιστών. Προϋποθέτει ακόμη την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και την ένταξη περισσοτέρων ελληνόκτητων πλοίων στο ελληνικό Νηολόγιο. Το τελευταίο διάστημα γίνονται κάποια βήματα προς τη

συγκεκριμένη κατεύθυνση αλλά δεν είναι αυτά που πρέπει, προκειμένου να συμβάλλει η ναυτιλία στο βαθμό που της αναλογεί στην

αύξηση του ΑΕΠ της χώρας.

Στο θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης δίνουμε ιδιαίτερη προτεραιότητα και φροντίδα. H ναυτική εκπαίδευση αποτελεί αποφασιστικό μέγεθος για την ασφαλή ναυσιπλοΐα, αλλά και για την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας.

Όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας το 80 % των εκπαιδευτικών στις παραγωγικές Σχολές του Εμπορικού Ναυτικού, ήταν ωρομίσθιοι.

Από τότε προχωρήσαμε, με περιορισμένες τις οικονομικές δυνατότητες της χώρας και του προϋπολογισμού του υπουργείου μας κατά συνέπεια, σε προσλήψεις μονίμων εκπαιδευτικών, ενώ τις επόμενες ημέρες, υπογράφεται το νέο οργανόγραμμα, με το οποίο αυξάνονται οι μόνιμες θέσεις του εκπαιδευτικού προσωπικού. Παράλληλα προχωράμε στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου προκειμένου να εκσυγχρονισθούν ο εσωτερικός κανονισμός και ο κανονισμός σπουδών.

-Είστε ικανοποιημένος μέχρι στιγμής από την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου για τις νησιωτικές επιχειρήσεις; Θα υπάρξει κάποια διεύρυνση του συγκεκριμένου μέτρου;

Απ: Είμαστε ικανοποιημένοι γιατί μειώνεται το μεταφορικό κόστος μεταφοράς των προϊόντων για όσους ασχολούνται με τον πρωτογενή τομέα παραγωγής-και όχι μόνον- στη νησιωτική χώρα. Είναι ένα μέτρο που συμβάλλει στην ανάπτυξη και μάλιστα σε έναν τομέα που έχουμε συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι άλλων χωρών. Επίσης μειώνεται το κόστος μετακίνησης για τους κατοίκους των νησιών, προς και από την ηπειρωτική χώρα. Δεν θα διευρύνουμε απλά το μέτρο. Θα προχωρήσουμε στην καθολική εφαρμογή του για όλους τους κατοίκους όλων των νησιών.

– Κύριε υπουργέ, η ναυπήγηση πλοίων στη χώρα μας επί σειρά ετών έχει μείνει πολύ πίσω. Πρόσφατα η ONEX, μια αμερικανικών συμφερόντων επιχείρηση που έχει αναλάβει ήδη τον έλεγχο του Νεωρίου Σύρου, εξεδήλωσε επίσημα ενδιαφέρον για την ταυτόχρονη εξαγορά και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Πιστεύετε ότι υπάρχει δυνατότητα αναζωογόνησης της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας στην Ελλάδα;

Απ: Είμαι αισιόδοξος γιατί ξένοι επενδυτές αναγνωρίζουν αυτό που δεν αναγνώριζαν ή δεν ήθελαν να αναγνωρίσουν οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Ότι δηλαδή η χώρα μας διαθέτει ένα εξαιρετικά άρτια εκπαιδευμένο και έμπειρο επιστημονικό και εργατικό δυναμικό στον τομέα της ναυπήγησης και της συντήρησης πλοίων. Αυτό το αναγνωρίζει όλη η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα. Δυστυχώς τα προηγούμενα χρόνια, όχι μόνο λόγω της οικονομικής κατάστασης της χώρας, αλλά κυρίως λόγω πολιτικών επιλογών αλλά και της αδράνειας, η Ελλάδα έμεινε πολύ πίσω στον τομέα της ναυπήγησης και έδωσε έδαφος σε ανταγωνίστριες χώρες. Τώρα όμως τα πράγματα αλλάζουν. Και αυτό οφείλεται και στο γεγονός ότι η χώρα μας αποτελεί παράγοντα ειρήνης, ασφάλειας και σταθερότητας στην περιοχή.

Πηγή: Νέα Σελίδα